.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

mandag 31. januar 2011

Denne skal jeg hive ut !


Kvitte meg med den? Neida, langt ifra, hihi :)
 Synes den lille slagbenken som vi har stående på soverommet vårt er kjempesøt, men den trehvite fargen kan jeg styre meg for! 


Så til våren skal lakken først pusses bort ,og så skal benken få bo utendørs helt til den har fått en grålig og værbitt patina.


Lik drivved og gammelt treverk som har ligget ubeskyttet for vær og vind i mange år.


Som disse :)


Bildene tok jeg i sommer fra toppen av Korgfjellet. Derfra har man utrolig vakker utsikt til de flotte
 Okstindan som er Nord Norges høyeste fjell med sine 1917 m.o.h. og Norges 8. største isbre. 

Lurer på hvor lang tid det egentlig tar før treverket får denne flotte fargen? Noen som vet?

Tar sikkert laaaaang tid, og tålmodighet er forsåvidt ikke akkurat min sterkeste side, så det er mulig jeg kommer til å "jukse" litt ;)

Bilde fra Klikk.no
Hos KLIKK.NO fant jeg en flott oppskrift med steg for steg bilder på hvordan man kan behandle treverket for å få det til å ligne ekte drivved.

Er man ekstra utålmodig, kan man enkelt male møbelet med   LADY INTERIØRBEIS i fargen drivved istedenfor :)


Benken er ikke bare søt, den er praktisk også!

Siden soverommet vårt befinner seg i 2 etg. er det en absolutt nødvendighet å ha en brannstige tilgjengelig. Oppbevaringsrommet under setet på benken er som skreddersydd for den :)



  Stigen må vel være det eneste vi noengang har kjøpt som vi inderlig håper at vi aldri får bruk for!
Den sammenbrettede kraftige posen som ligger lett tilgjengelig  ved siden av brannstigen, har solide håndtak og kan lukkes med glidelås.

Noen anelse om hva vi har tenkt på med den?

En liten gave venter på en av de som klare å gjette riktig ;)
Klem fra Lise

24 kommentarer:

Christina's Hobby sa...

Senkepose til mindre årige? Vet ikke jeg bare tipper. Ha en fin dag.
Christina

Fortsatt en løvetann? sa...

Jeg tipper det er Tinka og Milo som er tenkt på når dere skaffa den posen :) Klem <3

Hulda sa...

Skjønner godt at du liker denne fine benken. Flott der den står med puter og skinnfell. Som du sier, vil den nok bli enda finere i en grålig farge. Kanskje du maler da, om du ikke greier å vente til naturen har farget den. :)

Vi snekret flere uteplasser og terrasser utenfor i fjor, det var i trykkimpregnert materiale. I år skal både terrassene og trappa beises grå. Gleder meg til det. :) Kom på det da du skrev om benken din!

Flotte bilder av putene også, så mange fine du har. Både romantiske og litt røffere i slaget. :) Likte så godt skjermbrettet ditt også.

Lykkehuset sa...

Steg for steg liker vi! Har en del møbler jeg gjerne skulle behandlet litt selv! Så koselig blogg du har forresten. Er første gang jeg er innom, og kommer nok igjen! Klem Beth

Linecas have sa...

Stigen- En snedig garderobe av noe slag, til å henge klær på??

Benken er virkelig fin. Takk for tipset om hvordan få til "drivved" Jeg har gjort det på en annen måte, det er jo ikke alt som tåler slik behandling. møbler med finer finish feks.Jeg har malt med jernokyd, men da må man passe på å ha en fille som man stryker over med øyeblikkelig som man legger litt med penselen fordi ellers blir det fort skjoldete, og det er jo ikke noe pent. Bakveggen på drivhuset mitt er behandlet slik, det ble en fin vegg. :)

ML sa...

Nydelig benk med lekre puter! Blir sikkert kjempeflott når naturen har gjort sitt =)
Flott blogg du har!

Mayen sa...

Synd benken ikkje skulle flytte..er på jakt etter en slik som skal i gangen når den blir pusset opp til sommeren. Fant en på bruktbutikk for noen uker siden, den var selvfølgelig solgt!:-(.
Den kraftige posen tipper jeg skal brukes til å fire ned noe som ikke kan gå selv, hovedsaklig unger og katter,men også hvis man i løpet av 3 sek rekker å pakke andre viktige ting opp er den perfekt!Vi har også mye sikkerhetsutstyr som jeg håper vi aldri trenger å bruke, og vi har øvelse hver høst, det er skummelt å klatre!!

(eddas) sa...

Kjempefin benk det der....har en som skal males jeg og..brukes ved spiseordet:)
klemklem

Monica sa...

Tuuusen takk Lise :) Jeg storkoser meg med bursdag! Hehe :)

Hmm, nei det er vel en fallskjerm du har der? Eller en greie å pakke pusene i om dere må ned? Nei, har nok ingen aaaning :) Men benken var nå fin i alle fall, og blir nok enda finere etter en liten behandling :)
Klem

Just a Little Vintage sa...

En kjempe fin benk=)! Og den blir nok utrolig lekker i drivved look=)! Aner ikke hvor lang tid det tar før naturen får farget den...jeg hadde nok jukset;)! Kjempe praktisk oppbevaring hadde den også!!

Jeg tipper at posen er til barn eller dyr som ikke kan klattre selv i stigen og fires ned med posen!

Ha en herlig uke og tusen takk for fine ord=)!
Klemmer!

Hasigamas mamma sa...

Benken var kjempesøt! Jeg hadde nok beiset den, for tålmodighet er ikke min sterke side heller... men gråninga på treverk tar ikke SÅ lang tid! Tipper den er litt grå allerede etter et år... hø hø...
Tipper også at posen skal brukes til å få med seg ungene ned brannstigen...
Ha ei fin uke, Lise!
Klem
Lise

Trefemtien sa...

Takk for hyggelig melding på bloggen min:) Her var det jammen mye fint, så jeg legger meg til som følger hos deg og...:)

Linecas have sa...

Her er mere hage inspirasjon ettersom du hadde sett litt. Jeg har egen hageblogg hvor du kan se bilder fra både gamlehagen min som var helt etablert og den nye hagen min.Har bare hatt to sesonger her enda så nåværende hage trenger mere tid på seg til å bli overvokst..)

http://linecashave.blogspot.com/

Sengeunderstell?
Basis for noen form for taklampe??

:D

Anonym sa...

Nydelige bilder.
Benken er kjempefin og kommer til å bli nydelig i drivvedfarge.
Jeg hadde aldri hatt tålmodighet til å vente på at den skulle få rett farge ved å stå ute.
Nydelige puter du viser.
Ønsker deg en fortsatt fin mandagskveld.
Klem fra Mio

Beate i Husets Hjerte sa...

Spennende å se åssen den benken blir da! Gøy om du får "looken" naturlig, men har jo sett de som maler drivved også, og det kan være ganske kult. Spesielt når man blander det med litt sølvmaling tror jeg..Tenkte også at den posen var til barn/dyr eller folk med panikk...hehe... Ha en koselig kveld!

Valkyrien sa...

Benken kommer til å bli knallfin, skjønner godt at du ikke orker den gulnede furupatinaen!
Mette..

sylvia sa...

nydelig benk du har, så vakker den blir etter en tur ut, men pass på, det kan gå fort,
ha en fin kveld,
klem fra sylvia

Vigdis sa...

nydelig benk, som vil ta seg enda bedre ut grå...

ettersom posen ligger der den ligger, tipper jeg den er til å samle småting dere er glad i og vil kaste ut vinduet i tilfelle brann?
(sånn type raske med seg noen bilder, smykker og lignende..)

Synnøve sa...

Ohi,nå ble jeg et øyeblikk bekymret for deg:) Hive ut den fine benken:)
Den kommer sikkert til og bli råstilig, etter at den har stått ute ei stund.

Klem Synnøve

Unknown sa...

God kveld!
Kjempefin den lille benken, akkurat en slik liten en er jeg på jakt etter og, til og ha på kjøkkenet i stedet for 2 av stolene;) Men min skulle blitt hvit ganske kjapt;))
Er kjempefint med slik værbitt tre også, men det hadde jeg nok ikke hatt tålmodighet til, hihi... Drivved maling eller beis er det kanskje, blir jo rålekkert, tror jeg ville valgt det hadde jeg vært deg...:)

Klem Line

Anne (Moseplassen) sa...

Når jeg leste at den skulle stå ute til den var grå (tar laaang tid) så tenke jeg å tipse deg om jernvitrol, men det regner jeg med at var med i tipset på Klikk, så da så, da hadde jeg ikke så mye nyttig å komme med. hihi

Men fin var den!

Janne sa...

Koselig blogg med mye kreativitet! Legger meg til som følger:)
Den benken blir knallbra etterhvert....:)
Ha en fin dag!
Klem fra Janne

Tone/Skrinet Antik og Kuriosa sa...

Nydelig liten benk, men om du skal sette den ut for å få den værbitte fargen som gammelt treverk får må du nok vente både lenge og vel :-) Er nok raskere å bruke beis eller teknikken du har funnet på klikk.no
Den sekken regner jeg med er for å sikre pusene en trygg nedstigning via brannstigen om ulykken skulle være ute, i så fall veldig smart!
Ha en deilig kveld
Klem Tone

VillaVårfrubakken sa...

Hei på deg, så koselig....artig at vi er fler fra Mo som blogger. Benken du viste kommer til å bli kjempefin, drivved er bare så flott syns jeg. Så smart å plassere brannstigen der, vi kunne nok trenge en slik vi også siden huset vårt er veeeldig høyt. Ha en superfin onsdag, legger meg til her på den flotte bloggen din.

Hilsen Mona

Link within

Related Posts with Thumbnails