.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

fredag 3. juni 2011

TIPS! På utkikk etter nytt trekk til kjøkkenstolene?



 Å trekke opp kjøkkenstoler kan bli en dyr affære om man tenker på å kjøpe møbelstoff, men det trenger du faktisk ikke!

Du kan bruke masse andre tekstiler, og spesielt kjøkkenhåndklær egner seg kjempefint til formålet :)

Ligeså putetrekk (de fleste er 50X50cm), selv om de kan bli litt i knappeste laget å få stiftet fast  om setet er litt for stort. Gjennomsnittlig er imidlertid stolsetene ca 45X45 cm.

Bildet er linket.

Blandt nyhetene til GreenGate finner du bla dette søte hånd-quiltede putetrekket. Perfekt størrelse til opptrekking av stolseter med sine 50X50 cm.

 Ikke akkurat så billig (kr 339,-), men om du er så lei av stolene dine at du vurderer å kjøpe nye, så blir alikevel dette et mye billigere alternativ ;)


Bildet er linket.


GreenGate har også mange flotte kjøkkenhåndklær man kan bruke. Slik som dette eplegrønne håndkleet med striper og monogram, til 69,- kr.


Bildet er linket.

Passer også godt til stoneware serien - Claire Multicolor, for de som samler på det, og fås bla kjøpt hos nettbutikken LandRomAntikk.


Bildet er linket

Naturhvitt kjøkkenhåndkle fra H&M Home
Kr 79,50


Bildet er linket.

Landlig i rødt og hvitt, med teksten "Bonheur" brodert på.
Koster kr 45,-, og kommer fra nettbutikken Åsgårdstrand Interiør.

Bildet er linket.

Dette linputetrekket i vintagestil hadde også blitt kjempefint som nytt trekk til kjøkkenstolene! 
169,- kr hos LandRomAntikk. 

  Kanskje har du en gammel brodert pute eller en duk etter et kjært familiemedlem som du også kan bruke ;)



Disse stolene  trekte jeg opp med kjøkkenhåndklær fra Kid Interiør for en god stund siden (har solgt de nå). "Gamle" lesere har nok sett de før, men siden den gang er det kommet en god del nye lesere til (Tjohooo!!!)  - så jeg tar sjansen på å vise de frem enda en gang ;)

TIPS!
* Bruk en kraftig stiftemaskin til å trekke om stolene, og husk å stram stoffet godt før du fester det. Start med hjørnene.

*Hvis du sprayer stolsetene (husk å gjøre det utendørs) med tekstilimpregnering beregnet på markiser og parasoller, så blir de kjempelette å holde rene siden smuss og søl da ikke fester seg til stoffet ;)


Ønsker alle en riktig god helg, og hjertelig velkommen til nye følgere!

Håper dere vil trives i Fossestua anno 1904.....IKKE 1906 som vi hele tiden har trodd ;) Mer om det i neste innlegg :)

Klem fra Lise

15 kommentarer:

Hulda sa...

Her var det mange fine tips. Jeg likte veldig godt det med landlige ruter. Flott det du har brukt til stoltrekk også. Man kan jo variere i det uendelige.

Så nydelig huset deres er. Så koselig! Må jo være litt av en opplevelse å bo så nær en foss! Vakkert!

Sologbolig sa...

Ja, her var det mange flotte tips. Så fine stolene var, smart å bruke kjøkkenhåndkle til trekking av stoler. herlig hus du har. Ha ein flott dag. Klem.

Jijji sa...

Takker for mange gode tips! Nå skal jeg ut og kjøpe tekstilimpregnering for markiser/parasoller! -Men hvor får man kjøpt sånt?

Ha en herlig helg!
Klem fra Jijji

Urban Territory sa...

Enig - å trekke om stoler trenger ikke være dyrt!
Mange gode ideer her!

Men - det sukkersøte rosa putettrekket fra Green Gate passer virkelig ikke. Med mindre du innreder en dukkestue?
Og blonder har generelt ingenting på en stolpute å gjøre.

Linputene til 169,- var et godt kjøp!

God helg!

U.T.

Hildegunn sa...

Kjempesmart!! Er nok ikke alle som hadde tenkt på at de kan bruke kjøkkenhåndklær gitt! Stolene dine ble råflotte :o)

Ønsker deg en flott helg!

Klem fra Hildegunn

En rosa fugl sa...

Dette skal jeg foreslå til mamma:) Vi har en hytte med noen gamle stoler og de kunne godt ha bli trukket om. Selv om jeg og mamma ikke har samme stil så er det ikke verre enn at jeg kan foreslå putetrekk o.l slik at kjøkkenstolene blir litt finere. Takk for et godt tips. :)

Ha en super helg:)

Monica sa...

Heisann :) Har huset plutselig blitt 2 år eldre!?! :) Håper det ikke har alderspanikk :)
Har planer om noe stolomtrekking her i huset også, og har lagt meg på husk fra et tidligere innlegg hos deg det med inpregneringen :)
God helg til deg! Klemklem

by camilla jin sa...

Flotte tips, Lise! :)
Du er så flink til sånt! Og det er bra for meg, for jeg er litt novise på oppussingsgreier ;)

Håper du vil være med på giveaway hos meg!

klem, camilla jin

Underberget sa...

Lurt tips! Skal huske det med spray med tekstilimpregnering:-) Hvor får man forresten kjøpt det? Er det samme som man bruker til sko og klær??

Villasol sa...

For et super tips! Jeg har 6 stk stoler som skal males, men jeg må finne stoff før jeg begynner. Hmmm.. Nå snurrer det oppi topplokket mitt. Tror jammen jeg kan ha noe i skapet jeg da! Nå blir ting litt enklere!
God helg til deg og dine!
Klem Ingunn

Min stil sa...

Så lekkert. Takk for tips.
Ønsker deg en strålende helg.
:) Susanne

Bondekjerringa sa...

For noen flotte stoler! Godt jobba!
Kos deg, og god helg :)
ps! takker for tips! :)

Lindas Lille Leilighet sa...

Kjempegodt tips! Har gjort dette selv på en liten krakk bare for litt siden med et putetrekk. Men kjøkkenhåndklær har ikke streifet meg:P Stolene dine ble jo kjempeflotte! Og det med tekstilimpregnering var jo bare genialt! Ihvertfall når man har lyse seter:D Tror du det funker på sofa også? Klem

liven sa...

Takk for fine tips Lise!!

Ønsker deg en fin helg :o)

Maliva`s verden sa...

Takk for flotte tips....nå ble jeg inspirert. Ønsker deg samtidig en flott sommer. Klem fra meg

Link within

Related Posts with Thumbnails