.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

onsdag 21. september 2011

Før/etter bilder! Laget bod i glassgangen med over 100 år gammel dør!



I glassgangen har vi nå endelig fått laget oss en innebod under trappa opp til loftet!

En bitteliten bod riktignok, men med nok plass til å gjemme unna  tomgods, parkere støvsugeren og en del andre ting som er kjekt å få ut av synet, men som må være lett tilgjengelig :)



Før...
 Hadde bare stiftet gardiner opp under trappevangen for å skjule alt rotet som vi oppbevarte under trappa ;)




Før... (sett fra stua)


Etter :)
Ikke helt ferdig her enda - skal males og stæsjes litt mer opp da :) 


Før...
(Sett fra glassgangen. Stua er inn døra til venstre her, og trappen til høyre fører opp til soverommene på loftet)



Etter :)
Ikke helt ferdig her heller da. Veggen skal selvsagt males, men døra tenkte jeg faktisk å beholde som den er.

Den fant vi på loftet ute i garasjen, og det er nærliggende å tro at den en gang har vært i bruk i Fossestua. 

 Synes den solide og velbrukte tredøra gir særpreg til huset, hvor nesten alt annet er forholdsvis nymalt.


Døra er bare 174 cm høy og 75 cm bred, og har til og med det gamle orginale dørhåndtaket inntakt :)

Hva synes du? Hadde det vært finere å male den, og i såfall i hvilken farge?
 (Veggene skal bli eggehvite, og lister og tak snøhvite.)



Slik ser det ut rett ovenfor den nye boden.
Glassgangen vår er ganske liten, og vanskelig å møblere.
Om sommeren brukes altandøra flittig, og da må det være mulig å gå her uten å klatre over møbler.

Senhøstes og vinterstid prøver jeg derimot å lage det litt mere koselig her :)


 Kurvmøblene som vi hadde ute i paviljongen (beduinteltet, hihi ) har fått flytte innendørs,og Milopusen er ihverfall strålende fornøyd med løsningen ;)

Det lille bordet stammer fra en ferietur til Quatar...og ja, det fikk plass i kofferten! Om man tar av bordplaten, så kan bordet foldes sammen. Til opplysning så kan jeg bekrefte at bagasje med over 16 kilo overvekt  er dyrt!



Pelargoniumen "Appel blossom"
Kjempefine tofargede blomster på denne :)



Oliventreet har også fått flytte innendørs.
Ps. Tar gjerne imot tips om hvordan jeg unngår at det mister alle bladene!



Glassgangen sett fra utsiden.
Her har vi ENDELIG fått oss ny trapp, og ikke minst lisverk rundt døra!


Slik så det ut før!
Savner ikke den "sjarmerende" palletrappa ;)



For en mnd  tid siden så det slik ut utfor glassgangen...skal vise dere mere bilder fra "elendigheta" senere.

 Ikke bare bare å renovere et over 100 år gammelt hus, men etter 3 år nå begynner hjemmet vårt endelig å bli ganske så på stell....bare alt det andre utendørs igjen - men det er ting som vi ikke trenger å stresse med :)

Tusen takk forresten for alle de kjempekoselige hilsenene dere har lagt igjen på forrige innlegg!  Er så glad for at Milopusen vår kom til rette igjen!

Stor klem fra Lise

28 kommentarer:

loftkroken sa...

Utrolig morsomt med den gamle døra ,likte den kjempegodt :) Hvis du skal male den har lys lys grå vært flott,eller at du tar orginalfargen.Lurt med løsningen under trappa !

Flott hus ♥

Klem

Hulda sa...

Oioi, SÅ FLOTT! Virkelig supert med den gamle døra, den har garantert stått i huset, den ligner den vi har på soverommet. Herlig!! Nydelig løsning dere har gjort. Så koselig sittegruppe også. Virkelig et flott, gammelt hus dere har.

Mette`s hus og hjem sa...

Heia Lise :)
Så fint det ble med den nydelige gamle døra :)
Veldig smart løsning med den lille boden, man trenger alltid litt ekstra lagringsplass :)
Glassverandaen din er bare kjempekoselig, har såå lyst på noe lignende, som en ekstra stue hvor man kan kose seg på vinteren også :)

Ønsker deg en fin morgendag
Klem Mette :))

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

For en flott dør og for en herlig krok du fikk under trappen :) Så kjekt når en får utnytte disse plassene som mange ganger bare lager problemer liksom :)) Døren hadde nok jeg malt i en lys gråtonet farge, men når sant skal sies så er den skikkelig lekker der den står i sin fulle sjarm !!
Trappen utenfor glassgangen ble virkelig kjempefin !!
Håper alt er bra med pusen :)
Klem Heidi

hobbyvimsa sa...

Dette var smart:)
En genial løsning..Døren passet perfekt inn..Jeg ville ikke gjort noe med døren,syns den er super sjarmerende:)

Ha en fin morgen dag:)

Klem Linda:)

Simones Country Home sa...

Hei på deg. ;o)

Oyyy her var det mye fint! Så utrolig tøft det ble med den gamle døra da, super ide! :p

Fin den trappa også, driver å lager meg trapp forran huset selv om dagen, men det går tregt. hehe

Ha en god natt.

Klem Simone

Linecas have sa...

Male den døra? No way! Den er jo så praktfull. Helt forelsket jeg.:)

Oliventreet trives nok best på badet hvor luftfuktigheten er noe høyere. Et lite ekstra lys over så burde det stortrives.

MILO!
Nå ble jeg så glad. Stakkars lille pusegutten da. Huff. Garasjer er jo typisk for katter å spankulere nyssgjerrig inn i men 10 dager stengt garasje høres mye ut. Kanskje noen som har stengt hageboden for sesongen?
Utrolig godt å se han krølle seg i stolen da. Siste bilder er jo ubersjarmerende med bena i hytt og pine. hhihiii.
Tilbake til døra. ikke mal den!!Blir nok hvitt som det er med malte vegger.
Glassverandaen.Sukk jeg ønsker meg en slik en. :)

Klem!

Just a Little Vintage sa...

SÅ FLOTT DET BLE=)!!! Og den døren er så lekker!! Og du MÅ IKKE male den(hihihi...min sterke mening om saken;)!) Mange flotte bilder fra det nydelige hjemmet deres!! Og så gøy å se "Før og Etter" bilder=).

Ha en herlig torsdag!!
Klemmer!

Anonym sa...

Lurt å lukke igjen plassen under trappen til en liten bod, og du må absolutt beholde døren slik som den er. Det er jo sjarm i at den er en del av den gamle Fossestua... Klem fra ROSEN-sin

Line-Mari sa...

Førr ei NYDELI dør! Du må ikke finn på å mal dn, da kommer du garantert te å anger!
Tusn takk førr kommentar inne te mg!=D Og eg veijt dessværre ikke kor dn løkta e kjøpt, ha fått dn i bursdagsgave!=)
Klæm!

Synnøve sa...

Så kjempefin dør der fant. jeg har villet beholdt den som den er. Spesielt med tanke på at den er fra Fossestua.
Koselig glassveranda dere har.
Ha en fin torsdag
Klem Synnøve

Anita Serine's livstil. sa...

Kjempe smart løsning, og husk det er kun du som har det akkurat sånn , med den gamle flotte døra.mener bestemt at du ikke må male den, den er helt skjønn, passer til huset.
Ha en fin dag

Anne sa...

For en gledelig nyhet!
Så godt at pusen fant veien hjem.
Glassverandaen er jo bare så koselig,dere er bare så gode til å få det til!
Og den gamle døra..helt lekker!
Mange fine bilder og veldig gøy å se før og etter bilder fra Fossestua.
En fin dag ønskes deg !
Klem Anne

Unknown sa...

Hei :-) Jeg synes døra er fin som den er jeg. Det blir fint i gangen din, og du har det så koselig ellers også.
Klem
Brit Eva

Underberget sa...

Her har det skjedd mye siden sist! Kjempefine bilder fra huset ditt, det ser så koselig ut inne hos deg! Veldig lurt å bygge en bod under trappa, kjekt å kunne sett bort støvsugeren og annet "rot". Den gamle døren var veldig sjarmerende, likte den best helt ubehandlet.

Anne (Moseplassen) sa...

Hehe, palletrapp hadde vel nesten vært statusheving hos meg, har lekeblokktrapp..
For en genial løsning! Bod får man jo ikke nok av, og krinkenkroker ender jo gjerne opp med oppstablet overskudd uansett, så best å få det gjemt vekk. Når det gjelder døren så er det vel det at den er umalt som gjør den sjarmerende, men vrient å si bare ut fra bildene hva som blir penest helhetsmessig. Det jeg derimot stusset litt på var det store Homeskiltet, det synes jeg tok mye oppmerksomhet. Men det er nå meg, jeg er ikke så glad i sånne skilt ;)

"En Vintage Drøm" sa...

Kjempe flott dør!.. ikke mal, og det første jeg tenkte var så flott skilt! hehe hvor fikk hun tak i det tro? Jeg synes du har gjort det veldig fint i glassverandaen og i gangen. Døren tror jeg vil komme enda mer til sin rett når veggene blir malt! Dere er flinke! Jeg har ventet i to år på å få huset malt, og garasjen ryddet, men gubbene i huset er ikke lett å få med seg.. dessuten regner det ustanselig her, så jeg får ikke startet selv.. grr..
Vel vel! Ønsker deg en goooooo dag!! klem

Bittelille villa/Jennifer sa...

Lekkert, lekkert, lekket! Jeg syns du burde beholde døra akkurat som den er, nydelig patina:)

klem Jennifer

Nina Iren sa...

Fy søren så fint det ble der nå med trappa (inne). Du må beholde døra som den er, den er sååå fin!! men alt er nå fint hos dere, et vakkert hus dere resture!!

klem

Breivik Samfunnshus sa...

Såååå fin det ble, synes du skal gjøre som du vil med den døra... Jeg hadde nok latt den være slik . . . .til å begynne med i alle fall..
Når resten blir malt, blir den ett fint smykke i gangen!!!

Kjekt med slike små kroker som kan bli såååå nyttige, og jeg eeeelsker den glassgangen,såååå koselig da !!

Ha en fin dag !!
-maren-

Merethe sa...

Hei Lise. Det ble skikkelig stilig med den gamle døra inn til den nylagde boden. Synes døra skal være slik jeg :) rå stilig. Det er masse jobb med gamle hus. Vi bor i et gammelt hus som titt og ofte trenger litt omsorg. Godt at pusen din kom hjem igjen. :) God helg. Klem Merethe

Anonym sa...

Flott dere har laga det:)

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Så koselig og praktisk. Døren er kjempekoselig. Den minner faktisk om vår lille dør som vi også plasserte under trappen. Der er vårt spiskammer:-)
Veldig koselig hos deg!!
God helg!
klem fra Hjørdis

Tino sa...

For en stilig dør, synes den var fin slik den er nå. Glassverandaen er bare helt nydelig, så flinke dere er.
Godt å høre at pusen er kommet hjem igjen.
Ønsker deg en fin helg,
Klem T

Trinity sa...

Jeg syns du får til så praktiske løsninger og er imponert over det. Jeg pleier å stikke innom deg i ny og ne for å se hva du holder på med. Gjett om jeg ble inspirert til å få til et lite kott noe sted for å skjule støvsuger mm.

Den nye trappen utenfor glassgangen ser også stilig ut. Alt du gjør blir veldig stilig. Jeg tror jeg hadde beholdt døren som den er iallefall et års tid for å se hvordan det kjennes ut. Nettopp fordi det er vanskelig å sette den tilbake slik om du angrer på det du evt gjør med den.
Ønsker deg og dine en flott helg på Fossestua.

Mailinn`s interiørblogg sa...

Gratulerer med ny trapp. her er det også trapp unbder bygging.og enig med deg, var godt å slippe pallene;) den dæra var rett og slett nyyydelig. og nei nei nei..den må du ikke finne på å male=) hihi! jeg ville ihvertfall ikke gjort det. veldig greit å kan sette bort støvsuger ++. her må den bæres opp eller ned. veldig upraktisk. koselig glassgang dere har. gleder med syykt mye til partylite partyet på tirsdag. men gleder meg nesten mest til å få se huset ditt;) hihi. klem ifra meg=)

Anonym sa...

Jeg ville beholdt døren som den er. En flott kontrast til alt det andre malte :)

Ser dere bruker skikkelig panel. Det er SÅ mye finere enn smartpanel, selv om sp også går an :)

Klem fra Milla

Junk De Lux sa...

Så nydelig!!
Jeg hadde ikke malt den...har nettopp satt inn gammel dør i gangen vi også og den får være som den er...slitt og full av sjel og sjarm:)
Blir spennende å se hva du bestemmer deg for!

Stooor klem!

Link within

Related Posts with Thumbnails