.
.

Koselig at du titter innom bloggen min :)

Lise heter jeg, og er ei nordlandsjente på 39 år fra Mo i Rana. Sammen med min samboer og våre to søte pusekatter stortrives vi i Fossestua, som er et gammelt tømmerhus fra 1906 som vi kjøpte i nov 2008.

Her kan du få være flue på veggen å følge renoveringen av både hagen (H5) og drømmehjemmet vårt, og pyntingen selvsagt. Jeg elsker den lyse, landlige og nostalgiske stilen, gamle saker med sjel og patina, og romantiske hager. Håper du vil trives her hos meg :)

.
.

tirsdag 26. juni 2012

ET UVANLIG SYN...



...er det ikke å se rein i Rana, men det er heller ikke hverdagskost.

Vakre dyr, og veldig flinke som stilte seg så laglig til for fotografering :)


Vil du bli med videre på tur?

PS: Alle bildene blir større om du klikker på de.


Ferden går mot vakre Kvina i Nordland, på regionstreff med Rana Hagelag.


Første stopp var den koselige hagen til  Jostein Solvang, hvor over 65 glade hage-entusiaster samlet seg fra både Rana og Vefsn.

Himalayafotblad
Har masse fine bilder derfra, men det ble så mye folk med på de fleste bildene. Ikke sikkert alle hadde syntes noe særlig om å bli publisert her på bloggen ;)


Turen  videre gikk til Oskarbrygga på Tonnes.
Her spiste hele gjengen felles middag og koste oss.


Like "oppi gata" fra Oskarbrygga, ble det hagevandring i nok en nydelig hage.


Sola skinte fra skyfri himmel og det var herlig å bare gå å nyte synet av alt det vakre som Gretes hage hadde å by på.




 Ved hjelp av armeringsnettet dannet Alpekltematisen en vakker levegg rundt sitteplassen.


Tenker det blir en slik levegg hjemme i Fossestuas hage også en gang  ;)


Steinlagte stier og små steinmurer slynget seg rundt overalt i hagen.



Avblomstret Kubjelle....synes nesten frøstandene er penere enn selve blomstringen.





 Den store gule busken her, er en "Gyvel" om jeg husker rett.
Korriger meg gjerne om det er feil.


Hvite Akeleier og lilla Floks.





Vakkert gjemmested for hagens mindre pene nødvendigheter, slik som jordsekker ol.


Etter hagevandringen var regionstreffet over, men ikke turen for de 3 damene som kom i samme bil (les: undertegnede, Anne Mari og Åshild)!

På tur utover hadde vi nemlig sett en "mystisk" fjellhule som vi hadde blitt enige om å undersøke på turen hjem.


Korrekt fottøy eller ei ;)
 
  
Flere tuuuuusen høydemeter over havet kjempet vi oss oppover de stupbratte fjellsidene med livet som innsats! 

Hehe, neida...det var en ganske fin sti oppover som var lett å følge. Ikke var det så langt heller ;)

Undertegnede valgte å "stå vakt" utenfor grotta, mens mine turkompiser fryktesløse begav seg på vandring innover i det ukjente *skummel musikk* !


Synes den var "bittelitt" skremmende sånn egentlig.....
 
  
....så jeg koste meg heller med den utrolig vakre utsikten mot Helgelandskysten

Er lenge siden jeg har hatt en `så fin og opplevelsesrik dag!
Koselige turkompiser, vakre naturopplevelser, nydelige hager, vakkert vær,  god mat mm. 

En spesiell takk til Åshild og Anne Mari for en flott og minneverdig dag
  

Hvordan klumpene var å gå på tur i?
Hihi...litt klumpete!

Neida, det gikk fint. Elsker disse skoene som jeg kjøpte hos Fru Dahl i fjor sommer, og "bor" nesten i de helt til snøen kommer.

På Mo skinner sola i dag! 
Håper den skinner på dere også :)

Psssst.... du finner Fossestua på facebook også! Der er det forresten  mulig å sende Fossestua en privat melding, om det er noe spesielt du lurer på ;)

Klem fra Lise

8 kommentarer:

Hulda sa...

Så flott tur du har vært på, i en nydelig hage, og vakker natur. Natur som bare Nord Norge kan by på. :) Flotte klumper. :) Har noen i grå fra a:nordin.

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Takk for turen/titten:-) Fantastiske bilder fra vakre Norge og for en flott hage dere besøkte. Jeg klikket på dem og fikk se dem store og klare:-)
Armeringsjern som levegg /klatrevegg for klematis var en god idé!!

Ha en strålende kveld med gode minner.

Klem fra Hjørdis

Sivs verden sa...

Så fint det er i vårt langstrakte land:)

Mor Inger`s hus sa...

Så mange vakre bilder.
Og så fint med reinen som kom på besøk :)

Kjenner jeg savner Nord-Norge.

Klem

Tante Titti sa...

Nydelige bilder fra fantastisk natur og nydelige hager! Gleder meg til hagevandring her i kommunen til mandag. Morsomt å få delta på sånt, blir jo såååå full av inspirasjon etterpå!
Ønsker deg en fin fin sommerdag!!
Titti-klæmm!!

mamma i nord sa...

Å vakre Nordland, og for noen nydelige hager.

Må jo være kjempekos med slike turer og attpåtil hulevandring hi hi.

Klem Tanja

Nina Iren sa...

Flott innlegg det var!! Ja å tenk her ute bor eg. Det er en vakker plass. Ser frem til DU tar turen ut hit til meg, gleder meg:

KLEM

Ann sa...

Ser dere hadde en flott tur! Virkelig heldig med været var dere også: Utsikt helt til... verdens ende! ;))

Stor klem,
A :0)

Link within

Related Posts with Thumbnails